Le juge, Mario Parinello, commente: "All the play is centred around the square f3, the focal point of the manoeuvre, and it has first to be crossed by the wBd1 and afterwards occupied by the wK. The main black actor is the pg4 which has to promote to Queen in order to block the square f6 and therefore the wK has to allow the pawn’s march and after going away he comes back near the bK, just on f3, after the anti-critical move by wBd1 (3…Bh5!). The nice wK manoeuvre resembles a Rundlauf and is one of the most attractive feature of the problem. There are other interesting strategic points as well, as the mate on the square vacated by the bPg4; the same can be said about the move 1.Sc4 which is a surprising tempo move, although merely technical as the presence of the bSa4, both providing soundness (a good example of how turning a difficulty in an opportunity to show additional strategy). A truly elegant problem."
Sacré Guy ! (Presque) n'importe qui aurait fait ce problème en 5,5 coups sans les C (ce qu'il a d'ailleurs dû faire). C'aurait été un problème facile, amusant, sans plus, et surtout non signé puisque sans problème de tempo. Mais comme il n'est pas n'importe qui, il y a ce coup de génie des C pour en faire un problème magique (et introuvable pour l'amateur que je suis).
Merci chers amis pour vos encouragements! Pour quelques rares problèmes (dont celui-ci), juste après l'achèvement de la construction, j'ai le sentiment (fugitif) qu'on peut éprouver lorsque la dernière pièce d'un puzzle est posée. Alors je sais que ce n'est pas trop mauvais. Pour la plupart des problèmes que je compose, je reste plutôt sur un gôut d'inachevé...
Maître FIDE pour la composition. Je reproduis sur ce blog certains de mes problèmes.
Pour afficher la solution, cliquer sur le titre du message en rouge.
4 commentaires:
1.Cc4! Rf2 2.g3+ Re1! 3.g2 Fh5!! 4.g1=D+ Re2 5.Db6 Rf3 6.Df6 Fg4‡
Le juge, Mario Parinello, commente:
"All the play is centred around the square f3, the focal point of the manoeuvre, and it has first to be crossed by the wBd1 and afterwards occupied by the wK. The main black actor is the pg4 which has to promote to Queen in order to block the square f6 and therefore the wK has to allow the pawn’s march and after going away he comes back near the bK, just on f3, after the anti-critical move by wBd1 (3…Bh5!). The nice wK manoeuvre resembles a Rundlauf and is one of the most attractive feature of the problem. There are other interesting strategic points as well, as the mate on the square vacated by the bPg4; the same can be said about the move 1.Sc4 which is a surprising tempo move, although merely technical as the presence of the bSa4, both providing soundness (a good example of how turning a difficulty in an opportunity to show additional strategy). A truly elegant problem."
L'année commence bien!
Très belle position, mystérieux coup de Cavalier, détour du Roi blanc, c'est superbe.
Bravo!
Nicolas Giffard
Sacré Guy !
(Presque) n'importe qui aurait fait ce problème en 5,5 coups sans les C (ce qu'il a d'ailleurs dû faire).
C'aurait été un problème facile, amusant, sans plus, et surtout non signé puisque sans problème de tempo.
Mais comme il n'est pas n'importe qui, il y a ce coup de génie des C pour en faire un problème magique (et introuvable pour l'amateur que je suis).
Merci chers amis pour vos encouragements! Pour quelques rares problèmes (dont celui-ci), juste après l'achèvement de la construction, j'ai le sentiment (fugitif) qu'on peut éprouver lorsque la dernière pièce d'un puzzle est posée. Alors je sais que ce n'est pas trop mauvais. Pour la plupart des problèmes que je compose, je reste plutôt sur un gôut d'inachevé...
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